JABATAN PENGURUSAN KEWANGAN PEMBANGUNAN & FASILITI

 

 

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM KONTEMPORARI (ACIS)

FUNGSI DAN TANGGUNGJAWAB

PENGURUSAN BELANJAWAN & PEROLEHAN

  • Menguruskan peruntukan belanja mengurus bagi Kumpulan Wang (KW) Pengurusan (SA), KW Pendapatan (KY), KW Amanah (AA), KW Pembangunan (PB) dan KW PFI Pusat Shah Alam (FB).
  • Menguruskan perolehan bekalan, perkhidmatan dan kerja secara:
    Pembelian Terus, Sebut Harga Rasmi, Tender, Rundingan Terus, Kerja Undi/Giliran dan Sebut Harga Runcit.
  • Menguruskan pemulangan Bon Pelaksanaan/Wang Jaminan Pelaksanaan (WJP) yang telah tamat tempoh.
  • Melaksanakan kawalan dan pemantauan perolehan.

PENGURUSAN BAYARAN

  • Menguruskan bayaran bekalan, perkhidmatan dan kerja bagi KW Pengurusan (SA), KW Pendapatan (KY), KW Amanah (AA), KW Pembangunan (PB) dan KW PFI Pusat Shah Alam (FB).
  • Menguruskan tuntutan pendahuluan dan pelarasan kepada staf.
  • Menguruskan bayaran kepada pembekal.
  • Menguruskan Panjar Wang Runcit (PWR).
  • Menguruskan bayaran caj tetap kepada konsesi PFI.
  • Menguruskan dokumen kewangan seperti baucer bayaran, resit dan jurnal.

PENGURUSAN AKAUN

  • Menguruskan akaun dan lejer bagi KW Pengurusan (SA), KW Pendapatan (KY), KW Amanah (AA), KW Pembangunan (PB), KW Pembangunan Shah Alam (PS) dan KW PFI Pusat Shah Alam (FB).
  • Mengurus dan memantau aktiviti pelaburan bagi KW Pembangunan (PB).

PENGURUSAN PENERIMAAN

  • Menguruskan geran pembangunan bagi KW Pembangunan (PB) dan KW PFI Pusat Shah Alam (FB).
  • Menguruskan terimaan hasil dari program/aktiviti, sewaan ruang niaga dan utiliti, sewaan tapak pencawang dan lain-lain.
  • Mengeluar invois/bil tuntutan untuk program/aktiviti, sewaan ruang niaga dan utiliti, sewaan tapak pencawang dan lain-lain.
  • Menguruskan hasil tertangguh.
  • Menguruskan dokumen kontrak sewa ruang.
  • Menguruskan daftar kontrak sewaan.
  • Menguatkuasakan dan memantau kontrak sewa ruang.

PENGURUSAN HARTA BENDA

  • Menguruskan pendaftaran harta tetap dan inventori bagi KW Pengurusan (SA), KW Pendapatan (KY), KW Amanah (AA) dan KW Pembangunan Shah Alam (PS).
  • Menguruskan proses perekodan dan penandaan harta tetap dan inventori.
  • Menguruskan proses verifikasi harta tetap dan inventori.
  • Menguruskan proses kehilangan harta tetap dan inventori.
  • Menguruskan proses pelupusan harta tetap dan inventori.

PENGURUSAN PENTADBIRAN

  • Menguruskan surat-menyurat, fail dan rekod jabatan.
  • Menguruskan minit mesyuarat jabatan.
  • Menguruskan laporan kualiti dan jabatan.
  • Menguruskan alat kelengkapan pejabat.
  • Menguruskan hal ehwal cuti staf.
  • Melaksanakan pemantauan latihan dan kursus staf.

SENARAI STAF JABATAN

CARTA ORGANISASI